Erasmus+ Lotyšsko 2024

5. 5. Neděle

Skupina 10 studentů oboru Agropodnikání vyráží za novými pracovními zkušenostmi do lotyšské Střední zemědělskotechnické školy v Kandavě. Cesta začíná odjezdem ze Zábřeha do Prahy, odtud pak letadlem do Varšavy, zde přestup na letadlo do Rigy. Noční letadlo je poloprázdné a kluci si užívají pohodlí prázdných sedaček. Na letišti nás osobně vyzvedává ředitelka školy Dace Ševčuka. Do Kandavy dorážíme v časných ranních hodinách.

6. 5. Pondělí

V jedenáct hodin se probouzíme do deštivého dne. Přesto někteří z nás vyrážejí na pravidelný ranní běh. Protože spát jsme šli až okolo čtvrté ráno, čeká nás  jen školení bezpečnosti práce a seznámení se školním statkem. Také se potřebujeme zorientovat na na zdejším intru. Dace s kolegy se nám věnuje, koneckonců zemědělství nezná pojem svátek, zvířatům se musíte věnovat každý den.
Snídaně byla přichystána už na pokoji v lednici, protože dnes se nevaří. Večeři máme v místní restauraci, kam nás veze osobními auty Dace s kolegy osobními auty. Celou dobu leje jako z konve.

7. 5. Úterý

Po snídani odcházíme na pracoviště zemědělských oborů. Věnujeme se problematice údržby zemědělských strojů a nástrojů. Opakujeme si řízení na řídících simulátorech. Nejlepší je ale jízda na kombajnu, to nás samozřejmě baví nejvíce! Stihneme si také prohlédnout celou školu, dokonce i školní knihovnu. 🙂

„Odpoledne byl školní turnaj ve fotbale, účastnili jsme se jej také. Přestože jsme byli jasní favorité, domácí nás díky svému domácímu prostředí a nefér hře porazili,“ říká učitel odborných předmětů oboru Agropodnikání Jiří Průša.

8. 5. Středa

Dnešek jsme měli naplněný programem až do večera. Začali jsme netradičně návštěvou blízké vojenské školy a diskusí se studenty o vojenské přípravě Lotyšů. Poté už následoval přesun v plné polní do školního skleníku, kde jsme se rozdělili do skupin, někteří se účastnili údržby zelených ploch v areálu a někteří pracovali ve skleníku, včetně zakládání kompostu. Odpoledne jsme se během 30 minut přesunuli na robotickou farmu, která je zaměřená na živočišnou výrobu. Zde jsme na  faremním PC vyhodnocovali dojivost, ekonomické náklady produkce mléka, spotřebu krmiva apod. Až pozdě večer jsme se vraceli na intr a na večeři.

9. 5. Čtvrtek

Dnes došlo ke změně původního plánu, nemůžeme orat, protože minulé dny byl příliš deštivé. Proto odjíždíme do 20 minut vzdálené kozí farmy, která je druhá největší v Lotyšsku, je tu cca 200 kusů koz. Je to certifikovaná ekologická farma, takže jsme si mohli zopakovat principy ekologického zemědělství v praxi. Zdejší farma produkuje maso, mléko a také si sama vyrábí kozí mléčné produkty, což je pro nás velká inspirace, protože tyto produkty jsou v Česku stále populárnější, především ve větších městech poptávka po těchto produktech stoupá. Zdejší produkty jsme samozřejmě i ochutnali, a to jak za studena, tak i z grilu. Oheně bylo zapotřebí, protože při teplotě 4 stupňů jsme byli zmrzlí na kost. Prováděli jsme klasifikaci plemen. Plemenní kozli nejsou součástí stáda, pasou se individuálně, takže si každý vyvedl na pastvu svého „kozla“ a pásl, čili jsme si vyzkoušeli pracovní pozici pastevce kozlů.
Pozdě odpoledne nás čekaly seznamovací aktivity se studenty kandavské zemědělky…

10. 5. Pátek

Dopoledne opět pracujeme ve sklenících a po rychlém obědě se vydáváme mikrobusem do Rigy, kde budeme trávit celý víkend. Nejdříve navštěvuje výstavu středních škol „Skill competition“. Zde žáci ze středních škol předváděli, co se ve škole naučili.

11. 5. Sobota

Po snídani jsme odjeli do centra Rigy, kde jsme v 11 hod. měli sraz s průvodcem. Navštívili jsme Ocupation museum, Národní knihovnu a prohlédli si staré město (Dům Černohlavců, Dům Tři bratři, Zámek apod.). Po obědě jsme už jen nakupovali. Večeře byla v19.30 opět v centru Rigy. A potom už jsme se vraceli unavení do hotelu.

12. 5. Neděle

Po snídani jsme opustili hotel a odjeli na vlakové nádraží. Zde jsme se potkali s průvodcem a odjeli vlakem do Jūrmaly, která je výletním místem. Je zde nejznámější a nejnavštěvovanější lotyšská pláž. Po obědě jsme si užívali moře a pláž. Odpoledne jsme se vrátili zpět do Kandavy.

13. 5. Pondělí

Celý den jsme dnes strávili na 20 km vzdálené koňské farmě. Začínali jsme prohlídkou stájí a výkladem o ekonomickém hospodaření farmy. Pak jsme byli rozděleni do tří skupin. Každá skupinka měla přidělenou studentku kandavské zemědělské školy. Studentky nám předávaly své znalosti, v mnoha ohledech to bylo lepší než pracovat s mistrem, a také jsme si procvičili konverzaci v angličtině. Učili jsme se vodit koně, ošetřovat kopyta, hřebelcovat apod. Potom jsme  pracovali na  parkurovém cvičišti, kde jsme také poobědvali (vlastnoručně opečené špekáčky). Po obědě se přestavovalo cvičiště a za odměnu jsme si – někteří poprvé – vyzkoušeli jízdu na koni a jeho základní ovládání.

14. 5. Úterý

Půda konečně po deštivých dnech vyschla, a proto jsme celý den trávili v areálu praktického výcviku. Čekalo nás sázení brambor na školním poli. K sázení se musel připravit sázecí stroj, brambory (několik odrůd) a hnojivo, a huráááá do toho. Sázení nám trvalo zhruba do oběda. Po obědě jsme přenastavili stroj na setí a pokračovali setím řepy. Po skončení setí a uklizení a kompletního vyčištění jsme pokračovali v dovednostech v řízení předního nakladače. Tentokrát jsme končili s prací těsně před večeří.

15. 5. Středa

Dnešní práci jsme vykonávali ve školním hospodářském areálu. Rozdělili jsme se do 4 skupin, kdy každá skupina byla přiřazena ke skupině místních žáků. Jedni prováděli údržbu, nastavení a následné uvedení do provozu secího stroje, druzí pluhu, sázecího stroje a postřikovače. Také si dnes všichni pěkně zajezdili traktorem. Po obědě jsme pokračovali přehozením do jiných skupin a obsluhou dalších strojů. Aby toho ježdění dnes nebylo málo, tak jsme v 18 hod. nastoupili v místním autodromu k závodění na motokárách. Večer vyčerpaní z dnešní práce a hlavně „pařáku“ jsme se odebrali na večeři a potom jsme šli do školy na „diskotéku“. Dvěma slovy: SUPER AKCE. My kluci, ale i protistrana jsme si to užili. Ve 22 hod. paní učitelky rozsvítily v sále a byl konec. A my se odebrali na kutě.

16. 5. Čtvrtek

Dnes jsme po snídani odjeli autobusem do zemědělského muzea v Talsi, kde jsme se dozvěděli vše o historickém vývoji lotyšského zemědělství, používání strojů  apod. Teprve poté nás čekala práce, tentokrát v obrovském zahradnickém centru poblíž Kandavy. Zde jsme přesazovali stromky do kontejnerů, květináčů, stříhali okrasné dřeviny, tyčkovali vysoké stromky apod. V zahradnictví s námi byla majitelka velice spokojena, a tak jsme všichni na konci směny dostali nějaký suvenýr. K večeru jsme se vraceli zpět na intr, ale protože po včerejšku jsme byli tak naladěni na  motokáry, navštívili jsme  před večeří opět místní autodrom, a jezdili a jezdili a jezdili.

17.5. Pátek

Poslední pracovní den jsme strávili na farmě „Saldus AGRO“. Je to jedna z největších farem v Lotyšsku a opravdu to stálo za to. Z jejího strojního vybavení a vozového parku jsme žasli. Prohlédli jsme si kompletní sekci rostlinné výroby, včetně výkupu obilí, a poté jsme vysazovali stromky sloužící k topení, a také jsme prováděli zakládání kompostů ve „velkém“. Pozdě odpoledne jsme ještě odjeli na rodinnou farmu Artura, což je student, který nás celou dobu tady provázel. Po vřelém přivítání jeho rodiči a menší hostině jsme si prohlédli celou jejich rostlinnou a živočišnou výrobu (zaměřovali se na chov prasat). Po pozdní večeři nás čekalo balení a úklid pokojů. A stihli jsme i zahrát poslední fotbal.

18.5. Sobota

Vracíme se domů, což nám zabere celý den.